Spørgsmål fra simon, 19 år

Jeg er blevet scammet af en person som udgav sig for at være en anden. Kniven som var 7500kr værd er på hans inverntory nu. Er blokeret på facebook osv. Tænker ikke der er så meget at gøre, da steam er ligegalde med sådan noget.

Svar fra rådgiver

Hej Simon,

Tak for dit brev. Jeg her ked af at høre, at du er blevet scammet for 7.500kr. Det er ikke en rar oplevelse at blive scammet – og især ikke, når der er tale om så mange penge. Du har helt ret i, at Steam ikke kan hjælpe. Det skyldes ikke, at de er ligeglade, men at der ville være en masse problemer med at skulle gendanne skins/sende dem tilbage, og de derfor har valgt helt at undlade at gøre det. Dét, du dog kan bruge Steam til, er at anmelde vedkommendes profil. Det kan du gøre ved at gå ind på profilen og trykke på de tre prikker “…” oppe til højre, og så kommer der en dropdown-menu, hvor du kan navigere hen til en anmeldelse.

Fordelen ved at anmelde til Steam er, at hans profil kan blive låst, så han ikke kan scamme andre, og så han ikke kan trade sine skins videre og tjene penge på dem.

Derudover vil jeg stærkt anbefale, at du anmelder til politiet, når der er tale om så mange penge. Vi har en guide på hjemmesiden, som kan hjælpe dig med at få sagen ind hos politiet. Og hvis du har spørgsmål til processen, er du velkommen til at skrive en kommentar nedenfor, og så vil jeg hjælpe dig videre.

Når du anmelder til politiet, er det vigtigt, at du vedlægger så mange beviser, du overhovedet kan – altså fx screenshots af hans profil på Steam, screenshots af selve handlen inde fra byttehistorikken, screenshot af hans Facebook-profil, screenshots af jeres samtale osv. Jo mere, du kan vedlægge i anmeldelsen, desto nemmere er det for politiet at danne sig et overblik over, hvad der er foregået, så de kan hjælpe dig.

Jeg håber, mit svar har hjulpet dig lidt videre. Ellers er du som sagt velkommen til at skrive en kommentar, og du kan også skrive til os i SMS-rådgivningen på dét nummer, du finder på forsiden.

Med venlig hilsen,

Emil fra scammed.dk

Kommentarer

Viser 1 kommentar

Victoria Har købt 800 robux og nu er de væk hvad gør jeg

2 år siden

Emil, ekspert Hej Victoria. Tak for din kommentar. Det lyder ikke særlig sjovt, at du har købt Robux, som du så har mistet igen. Jeg vil anbefale, at du går ind på det her link og udfylder dine informationer. Hvis du stadig har adgang til dén email, kontoen er lavet med, kan du skrive den på, men ellers skal du bruge en anden, fordi Roblox vil vende tilbage til jer via mail, når de har haft tid til at kigge henvendelsen igennem. Under “Issue Details” skal du selvfølgelig vælge, hvilken platform du spiller på, og så kan du vælge “Billing & Payments” som kategori bagefter. Derefter kommer der en ny dropdown-menu, hvor du vælger “Robux - Purchase Issue”. I tekstfeltet nederst har du mulighed for at uddybe, og her kan du eventuelt skrive det, du også skriver her: at du har købt 800 Robux, som du ikke længere kan se på din konto. Efterfølgende vil Roblox vende tilbage på mail. Jeg håber, du lykkes med at få din konto sikret, og du er velkommen til at skrive endnu en kommentar under min, hvis du har flere spørgsmål 🙂 Vh Emil fra scammed.dk

2 år siden

Skriv en kommentar ...