Spørgsmål fra Emre, 20 år

Hey!
Jeg er lige blevet scammet for en kniv til 2000 kr, han udgav sig selv som en anden person på facebook men heldigvis har jeg stadig hans steam profil, men ved ikk hvad jeg skal gøre

Svar fra rådgiver

Hej Emre. Tak for dit brev!

Jeg er ked af at høre, at du er blevet scammet for din kniv til 2.000kr. Og jeg forstår godt, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Sådan er der mange, der har det, når de står i din situation, og det kan også være forvirrende.

Det bedste er altid at anmelde sagen til både Steam og politiet. Ved at anmelde til Steam, kan du hjælpe til, at den pågældende profil bliver lukket/udelukket fra at trade, så andre ikke bliver snydt af samme profil. Ved at anmelde til politiet har du en chance for, at der kommer en sag ud af det, så du kan få dine penge tilbage.

Du anmelder profilen til Steam ved at gå ind på vedkommendes profil og trykke på de tre prikker “…” oppe til højre på siden. Herefter vælger du “Report Profile” (eller den danske variant). Så kan du vælge “They are involved in theft, scamming, fraud or other malicious activity”, og til sidst kan du vælge “They are engaged in item theft or scamming”. Duy har mulighed for at skrive en lille besked med, men du kan også bare sende anmeldelsen afsted. Herefter er det op til Steam, hvad de vil gøre.

I forhold til at anmelde til politiet, skal det anmeldes som svindel ved køb/salg af vare eller ydelse, og vi har en vejledning til det på siden, som du kan finde her. Ud fra din beskrivelse er jeg ikke 100% sikker på, om du har mistet en kniv, eller om du har mistet 2000kr, men afhængig af, hvilken situation du står i, skal du vælge enten “Har du ikke modtaget dit skin?” eller “Har du ikke fået dine penge?” og gå videre med dét link, der står.

Når du anmelder, skal du lægge al dén dokumentation med, du kan, fordi det hjælper politiet. Så screenshots af vedkommendes Steam-profil, jeres beskeder sammen, eventuel betaling via MobilePay, din byttehistorik på Steam og den falske Facebook-profil. Alle de ting hjælper politiet med at få overblik over din sag – og med at forbinde din sag til andre sager, hvor folk er blevet snydt af samme person.

Hvis du har flere spørgsmål, kan du skrive en kommentar herunder, og så vil jeg forsøge at hjælpe videre. Og så håber jeg, at du på sigt kan få dine penge tilbage 🙂

Med venlig hilsen,

Emil Ludvigsen

Kommentarer

Viser 0 kommentar

Skriv en kommentar ...