Spørgsmål fra Kennet, 18 år

Det skete i 2016, jeg havde havde en genstand i Team Fortress 2 som var 70 nøgler værd hvilket er 140€ der omkring. lige pluslig kunne jeg ikke komme ind på min steam konto, dog fik jeg endelig adgang med noget hjælp fra Steam. Jeg havde mistede alt, jeg ville gerne have haft hjælp fra Steam, men som altid “Vi kan desværre ikke hjælp med at få den tilbage blah blah.” Genstanden i dag er dobbelt i prisen hvilket bare har gjort mit skam over for mig selv større. Genstanden er en Cloud 9 Pyromancer’s Mask. Hvis nogen ved hvordan jeg kan få min elskede genstand tilbage jeg være super glad, politiet kunne ikke være mere ligeglad fordi scammeren er fra et andet land som jeg ikke har kendtskab til. Bare lad mig vide hvordan jeg kan få den tilbage.

Svar fra rådgiver

Hej Kennet,

Tusind tak for dit spørgsmål. 

I dit tilfælde lyder det til, at din Steamkonto er blevet hacket. Du skriver, at du lige pludselig ikke kunne få adgang til din konto, og efterfølgende mistede alt, inklusiv dit elskede Cloud 9 Pyromancer’s Mask skin. 140€ er mange penge. 

Som jeg kan forstå på dit brev handler det ikke kun om, at du har mistet et skin, der havde en stor økonomisk værdi og affektionsværdi. Du skriver også, at du har en følelse forbundet med hændelsen – skam. Skam er en helt naturlig følelse, der ofte opstår, når man har været udsat for noget ubehageligt.

En ting er at være udsat for et scam hvor man mister sine virtuelle ejendele. Det stinker og det er ærgerligt. En anden er, når ens konto, som er privat og indeholder oplysninger om en selv, bliver hacket. Det er ikke rart, når det kommer så tæt på. Du skriver, at din følelse af skam er blevet større, fordi dit tidligere skin nu er steget til det dobbelte i pris. Jeg kan godt forstå, at det er ærgerligt og at din følelse af skam er tiltagende, men det er bare virkelig vigtigt, at du husker på, at du ikke kunne have gjort noget anderledes i situationen – det var ude af din kontrol. 

Det er super fint, at du allerede har haft kontakt til Steam. Dit svar er ikke enestående. Steam fralægger sig nærmest altid ethvert ansvar i de her sager. Ud fra det du skriver har jeg svært ved, at tyde om du allerede har haft kontakt til politiet, eller om det er din fordom om politiets holdning til den her type af kriminalitet. Hvis du allerede har haft kontakt til dem vil jeg kun sige, at det er super godt, at du handlede med det samme. Hvis ikke, så kan jeg anbefale dig, at melde det til politiet her og følge vores guide. Du skriver at scammeren er fra et land du ikke har kendskab til. Hvis du politianmelder hændelsen er det meget vigtigt, at du har alle de oplysninger du har om scammeren med i din anmeldelse.

Jeg tror desværre ikke du skal regne med, at få dit skin tilbage. Du skriver selv, at det skete i 2016. Derfor kan dit tidligere skin have nået at skifte hænder et utal af gange. Men det er meget vigtigt, at politiet bliver gjort opmærksom på den her type kriminalitet. Så andre, der oplever det samme som du har været udsat for kan få den rette hjælp i fremtiden. 

Fremadrettet kan jeg anbefale dig at sikre din konto endnu bedre. Vi har skrevet en guide om hvordan du sikrer din konto bedre mod scams og hacking. Du kan læse vores guide her.

Typisk når der tale om, at ens konto er blevet hacket er det fordi man er kommet til at trykke på et link til et falsk site. Det er typisk hjemmesider, der ligner andre så præcist, at man let får et indtryk af, at det er den rigtige hjemmeside, hvorefter man logger ind med sin konto. Nu er 2016 langt tilbage set med scambriller. Hvis det er tilfældet har scammeren fået adgang til din konto ad den vej. Derfor er det  vigtigt, at du er reflekterende og gør dig tanker om din adfærd på internettet. En vigtig ting, når vi snakker om at beskytte ens konto er at være kritisk. Læs tingene en gang til før du gør noget og vær opmærksom. Med ekstra opmærksomhed kommer du langt.

De bedste hilsner, 

Johan fra scammed.dk

Kommentarer

Viser 0 kommentar