Spørgsmål fra Kristian, 20 år

Hvad kan man gøre hvis man er blevet snydt?

Svar fra rådgiver

Hej Kristian,

Tak for du skriver til os.

Ud fra dit spørgsmål har jeg lidt svært ved at vurdere, om du selv er blevet snydt, eller om du bare er nysgerrig på, hvordan landet ligger med hensyn til politiets arbejde med området – og hvad man generelt kan gøre. Jeg vil prøve at svare på begge dele.

Blandt gamere og skintradere eksisterer der desværre en sejlivet myte om, at politiet ikke kan eller vil gøre noget ved det, hvis man bliver scammet. Det er ikke rigtigt. For et par år siden samlede politiet al viden om it-relateret økonomisk kriminalitet i en specialafdeling, der hedder LCIK. Der sidder de dygtigste betjente og efterforskere på området.

De har også lavet en nem og brugbar anmeldelsesplatform på politi.dk. Før skulle man ringe til eller møde op på sin lokale politistation og forklare det. Det gjorde desværre, at det tit var betjente, der overhovedet ikke har forstand på gaming og skins, der tog i mod – det har givet mange uheldige episoder, hvor ofre er blevet misforstået. Det spreder sig selvfølgelig, og det er en af grundene til, at mange tror, politiet slet ikke fatter noget. Med den digitale platform er det nemt at anmelde, og man kan være sikker på, at anmeldelsen lander hos nogen, der har forstand på det.

En specialenhed med en ny platform betyder selvfølgelig ikke, at politiet kan fange alle scammere og give alle ofre penge eller skins tilbage. Ligesom med mange andre slags kriminalitet er det ikke alting, der kan opklares, og der er selvfølgelig heller ikke ressourcer til at følge alle sager til dørs. Vi kan se, at de fleste sager, der bliver løst, er dem, hvor mange har anmeldt den samme scammer. Det gør, at politiet får mere at efterforske, og at de kan spore personen nemmere. Det er også oftest sager under det, der hedder ‘samhandel’, der bliver løst – altså hvor man aftaler en pris på en vare med en anden privatperson, og så bliver snydt ved at skinsne eller pengene aldrig kommer.

Du kan se vores video med Bertil, der netop fik pengene tilbage i en samhandelssag med skins, fordi mange havde anmeldt personen.

Lidt sværere bliver det med sager med for eksempel API-scam eller andre former for overtagelser af ens spilkonto. Eller sager med identitetstyveri, hvor scammeren bruger en falsk profil til at snyde med. Der skal der længere og mere teknisk krævende efterforskninger til. Men de kan godt løses, og vi ved, at politiet bliver bedre og bedre til at arbejde med scams hele tiden.

Det sker blandt andet fordi de får flere anmeldelser. Vi giver altid det råd, at man bør anmelde det, hvis man er blevet snydt, uanset hvor sort det ser ud. For selvom man måske ikke selv får sine penge eller skins tilbage, er man med en anmeldelse med til at gøre politiet klogere på, hvordan scams fungerer, og hvordan de kan fange scammerne. Her på scammed.dk er vi også ved at lande et samarbejde med netop LCIK, hvor vi styrker politiets forståelse for området, og de hjælper os med at give bedre råd til ofre.

Du spørger også, hvad man kan gøre, hvis man er blevet snydt. Her går jeg ud fra, at du mener, hvad man selv kan gøre.

Alt efter, hvad der er sket, er der mange forskellige ting, man selv kan gøre. Hvis man er blevet snydt i en ‘almindelig’ handel, hvor modparten ikke har overholdt sin aftale, kan man først konfrontere vedkommende og bede vedkommende om at sende pengene eller skinsne tilbage. Hvis det ikke virker, kan man samle så mange beviser, som muligt (screenshots af samtaler, trade offers, modpartens navn, adresse, email eller andet, osv.). Dernæst kan man anmelde til politiet.

Hvis man er blevet API scammet – hvor man har logget ind på en falsk side, og har fået en API-key installeret, der kan omdirigere ens trades til andre – skal man hurtigst muligt få ‘revoket’ sin API-key. Du kan se her hvordan man gør. API-scam er det mest almindelige scam lige efter samhandel.

Hvis man er blevet hacket eller på andre måder har mistet sin konto til en hacker/scammer, skal man prøve at få den tilbage ved at følge denne guide. Man kan også melde det til politiet.

Der findes en lang række andre måder at blive snydt på, og hvad man skal gøre, afhænger helt af, hvad der er sket. Nogen gange ved man det måske ikke engang. Du, og andre, kan altid tage fat i os i vores SMS-rådgivning på 22 49 68 25 eller i brevkassen her.

Jeg håber, du kan bruge mine svar. Ellers må du endelig gerne skrive igen.

Bedste hilsner
Lars fra scammed.dk

Kommentarer

Viser 2 kommentarer

Hej, Jeg er blevet scammet og polititet gør ikke noget, man kan vente i evigheder og der sker ingenting også selvom man sender sine sager og laver en lang rapport som de beder om fra LCIK så sker der ingenting. Man hører ikke fra dem og man får ikke noget at vide. Lorte system! har ventet i over 5 år

2 år siden

Stine, psykolog Hej med dig, Beklager det langsomme svar. Rimelig ironisk, når nu din kommentar handler om lang responstid hos politiet :/ Anyway, der kan være ret lang svartid hos politiet og hos LCIK (som i øvrigt nu hedder NSK - National enhed for Særlig Kriminalitet). Men det betyder ikke nødvendigvis, at der ikke sker noget i din sag. Som udgangspunkt er intet nyt godt nemlig godt nyt. Politiet hiver fat i dig, hvis de har behov for yderligere oplysninger, hvis der sker noget nyt i sagen eller hvis din sag bliver henlagt. Så længe du ikke hører noget er sagen åben og efterforskningen er fortsat i gang. Jeg forstår til fulde, at de er frustrerende at vente så længe uden at høre noget. Men hvis du fik en kvittering på, at politiet havde modtaget din anmeldelse, da du i sin tid oprettede den, så er alt som det skal være. Og så er der desværre ikke andet at gøre, end at væbne sig med tålmodighed. Og tydeligvis en meget stor en af slagsen. Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte NSK, og høre hvad status er på din sag. Men du skal vide, at det kan risikere at forsinke processen yderligere, da din henvendelse også skal registreres og skrives ind som en del af sagen. Det er et trægt og utilfredsstillende system at være en del af. Heldigvis er politiet godt klar over dette, og arbejder så godt de kan med de ressourcer de har. Jeg håber din tålmodighed rækker lidt endnu. Og at du snart hører noget. Med venlig hilsen, Stine fra scammed.dk

2 år siden

Hans med mobil nr. ……5767 jeg skrev til Jer den anden dag. Nu har jeg tilfældigt, heldigt endda, kommet til at stå ved siden af personen ved et busstoppested i kbh nv Idag. Skulle egentlig til tandlægen, da jeg fik dette chok altså. Fuldstændig samme person. Hvis I kan huske mig. I har jo mit nr. ik?

9 måneder siden

hvrodan får man sine skins tilbage

4 år siden

, rådgiver Hej med dig. Det kommer helt an på, hvordan du er blevet snydt. Jeg vil anbefale dig at skrive til os i vores brevkasse eller SMS-chat her på siden, hvor du kan fortælle mere om, hvad der er sket. Vi sidder klar!

4 år siden

Skriv en kommentar ...