Spørgsmål fra Wilmer, 14 år

jeg mistede i går min knive til ca 10000kr

har video på det og vil høre hvad jeg skal gøre?

Svar fra rådgiver

Hej Wilmer. Tak, fordi du har skrevet til os.

Jeg er ked af at høre, at du har mistet knive i CS for 10.000kr. Og jeg forstår godt, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Det er rigtig fint, at du med din video har forsøgt at samle beviser. Jeg vil nemlig anbefale, at du anmelder sagen til politiet, og dér kan du sende din video + eventuelle andre beviser med.

Først ville jeg dog anmelde vedkommende på Steam. Ved at anmelde til Steam, kan du nemlig hjælpe til, at den pågældende profil bliver lukket/udelukket fra at trade, så andre ikke bliver snydt af samme profil. Ved at anmelde til politiet har du en chance for, at der kommer en sag ud af det, så du kan få dine penge tilbage.

Du anmelder profilen til Steam ved at gå ind på vedkommendes profil og trykke på de tre prikker “…” oppe til højre på siden. Herefter vælger du “Report Profile” (eller den danske variant). Så kan du vælge “They are involved in theft, scamming, fraud or other malicious activity”, og til sidst kan du vælge “They are engaged in item theft or scamming”. Du har mulighed for at skrive en lille besked med, men du kan også bare sende anmeldelsen afsted. Herefter er det op til Steam, hvad de vil gøre.

I forhold til at anmelde til politiet, skal det anmeldes som svindel ved køb/salg af vare eller ydelse, og vi har en vejledning til det på siden, som du kan finde her. Du skal kigge under “Har du ikke fået dine penge?” og gå videre med dét link, der står.

Når du anmelder, skal du lægge al dén dokumentation med, du kan, fordi det hjælper politiet. Så screenshots af vedkommendes Steam-profil, jeres beskeder sammen, eventuel betaling via MobilePay, din byttehistorik på Steam og den falske Facebook-profil – og så selvfølgelig dén video, du har optaget. Alle de ting hjælper politiet med at få overblik over din sag – og så kan de forbinde din sag til andre sager, hvor folk er blevet snydt af samme person.

Hvis du har flere spørgsmål, kan du skrive en kommentar herunder, og så vil jeg forsøge at hjælpe videre. Og så håber jeg, at du på sigt kan få dine penge tilbage 🙂

Med venlig hilsen,

Emil Ludvigsen

Kommentarer

Viser 0 kommentar

Skriv en kommentar ...