Samtalen

Som forælder kan du måske være uforstående over for dit barns valg om at handle med skins. Måske virker det en anelse mærkeligt, at børn handler med skins på nettet. Er de gamle nok det til? Hvor mange penge handler de for? Hvorfor går de overhovedet op i skins? Der er nok spørgsmål at stille om skins og skintrading. Men fat mod! Du kan som forælder gøre meget for dit barn ved at være nysgerrig. Vi giver dig her nogle gode råd til, hvordan du snakker med dit barn.

Vær åben og nysgerrig

Som forælder er det vigtigt at være nysgerrig på sit barns liv, og vise interesse ved at deltage aktivt i det barnet går op i – både online og offline. Når du viser åbenhed og nysgerrighed over for dit barns interesse er du samtidig med til at skabe et trygt og tillidsfuldt miljø, hvor dit barn kan fortælle om sin hobby – både alt det gode og sjove, men også de aspekter, der måtte være dårlige og ubehagelige. Og ved at deltage i spillet giver du dig selv en mulighed for at blive klogere på det. Både i forhold til at forstå dit barns fascination bedre, men også for at opleve det univers han eller hun er en del af.

Tag snakken

Det lyder simpelt, men det kan faktisk være ret svært at tage en snak om noget, som man måske ikke helt forstår eller ikke ved så meget om. Men tag det helt roligt – som mange forældre siger til deres børn, så findes der ingen dumme spørgsmål. Heller ikke når forældre skal spørge ind til deres børns computerspil og spilvaner. Ved at spørge, også om de helt basale ting, viser du, at du interesserer dig for det dit barn laver, og du viser, at du gerne vil forstå det, så du kan tale med om det. Spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt. For når du spørger, giver du dit barn mulighed for at være “eksperten” og være den, der ved noget – og kan lære dig noget. Det vil give barnet en følelse af at være kompetent og en følelse af at være din ligeværdige, og det viser dit barn, at du tager ham/hende seriøst.

Der kan være mange måder at gribe samtalen an på, og det vil bl.a. afhænge af både dit eget og dit barns temperament. Hvis du har svært ved at finde ud af, hvordan du skal starte kan du fx skrive dine bekymringer ned, og bruge dem som inspiration, når du skal snakke med dit barn. Det kunne eksempelvis være:

“Jeg har hørt meget om skins, og jeg tror jeg har forstået hvad det er, men vil du ikke prøve at forklare mig med dine egne ord, hvad skins er og hvorfor de er fede?”

“Har du prøvet at handle med skins?”

“Ved du hvad du skal gøre for at passe på dig selv, når du handler med skins?”

“Jeg har hørt, at der er mange, der bliver scammet, når de handler med skins – har du oplevet det?”

“Kender du nogen, der er blevet scammet?”

Når du taler med dit barn viser du interesse for hans/hendes hobby, og giver samtidig udtryk for de tanker og følelser du har omkring gaming, skins og scams. Samtidig viser du også, at du er der for dit barn, og gerne vil snakke, hvis han/hun oplever noget ubehageligt, når han/hun spiller – uanset om der er tale om et scam eller om det er noget andet. Når du viser interesse og forståelse for dit barns hobby vil han/hun være mere tilbøjelig til at komme til dig, hvis han/hun oplever noget han/hun ikke bryder sig om.

Hvis dit barn er blevet scammet, kan der være mange negative følelser forbundet med oplevelsen. Mistillid, skam, frustration og følelsen af at have dummet sig er blot nogle af de følelser, som børn og unge fortæller om, når de henvender sig til professionelle. Derfor er det vigtigt, at du er åben og anerkendende, når du skal tale med dit barn om det, der er sket – også selvom du måske ikke helt forstår det. Mange børn og unge giver udtryk for, at de ikke tør fortælle deres forældre hvad der er sket, fordi de er bange for, at forældrene bliver sure, da der kan være tale om forholdsvist store pengebeløb. Her er det vigtigt at du er rummelig, og møder dit barn i hans/hendes frustration og ked-af-dethed, og hjælper dit barn med at italesætte, at det er nogle rigtig ærgerlige penge og/eller skins at have mistet, men at forhåbentlig kan oplevelsen være med til at lære dit barn, hvordan han/hun passer bedre på sig selv i fremtiden. Og husk, at der altid er hjælp at hente her på siden, hvis man har været udsat for et scam – både i forhold til hvad man kan/skal gøre for at passe på sig selv, men også hvordan man politianmelder og sørger for at samle de rigtige beviser.

Søg viden og sparring

Som forælder er det en god idé at søge viden om de spil ens barn spiller. Både fra barnet selv, men også fra medierne, som kan hjælpe med at klæde én på til at håndtere de udfordringer, som dukker op i forbindelse med spillene. Især udfordringer, der drejer sig om svindel.

Der kan være en hel del hjælp og støtte at hente hos andre forældre og lærere/pædagoger, der omgås dit barn, i forhold til at blive klogere på skins og skintrading, og generelt på hvad der rører sig inden for gamingverdenen. I kan udveksle erfaringer og viden, og I kan hjælpe og støtte hinanden til at tage nogle gode snakke med jeres børn.

Der ud over kan det være en god idé at tale med andre forældre eller professionelle om de tanker, der måtte være forbundet med, at ens barn spiller computer eller er blevet scammed. Ofte er der hjælp at hente i det nære miljø, hos andre forældre, der står i samme situation, eller hos professionelle, der arbejder med gaming til daglig.

Respekt for den anden

Respekt for den anden er essentielt for at skabe en samtale, der beriger jer begge. Bliv på din egen banehalvdel og respekter dit barns autonomi. Respekt er vigtigt, da en af de ting, I kan gøre, er at lave aftaler. Du er som forælder voksen og bestemmer, men som ung er man ved at skabe sin egen identitet og forme sine egne holdninger, og de stemmer nødvendigvis ikke overens med dine som forælder.

Lav aftaler med hinanden

Det kan være en god idé, i samråd med sit barn, at indgå nogle aftaler om, hvordan og hvornår man spiller, hvor meget man spiller, hvor mange penge, der må handles for, hvordan man opfører sig når man køber/sælger/bytter skins eller noget helt fjerde. Det hjælper ikke at slukke for computeren eller give stuearrest, hvis dit barn er blevet scammed. Tydelighed og dialog mellem barn/ung og forældre er essentielt for at skabe et positivt gamingmiljø, hvor ens barn kommer til én, hvis han/hun er blevet snydt eller har brug for hjælp i andre sammenhænge. Det handler om at skabe nogle tydelige rammer, baseret på gensidig tillid og ærlighed.

Så altså…

Selvom det til tider kan være svært at forstå, at ens barn kan gå helt i baglås over at have mistet en kosmetisk genstand i et computerspil, er det vigtigt, at man som forælder rummer barnets følelser, lytter til det, og på den måde skaber et trygt og tillidsfuldt rum hvori barnet har mulighed for at fortælle om hvad han/hun oplever, og hvilke følelser, der er forbundet hermed. Er barnet blevet scammet kan der være mange negative følelser, fx mistillid og skam, forbundet med det, og det er vigtigt, at man som forælder er klar til at rumme de følelser og klar til at tage en snak med sit barn om det. Og kan du ovenikøbet vise dit barn, at du forstår hvad han/hun taler om, fordi du har brugt tid på at sætte dig ind i, hvad skins er, og hvilke(t) spil han/hun spiller, er der stor sandsynlighed for, at dit barn vil komme til dig igen en anden gang, hvis han/hun står i en lignende situation.

Skrevet af Johan fra Scammed.dk

Johan er Scammed.dks pædagogiske rådgiver. Han arbejder med at forstå digitaliseringens, herunder gaming og skins, indflydelse på vores samfund og unges liv.