Spørgsmål fra Simon, 17 år
Hyhy. Jeg har lige mistet hele mit team fortress 2 inventar eller rettere alt hvad der har noget værdi har jeg mistet. jeg sad i et opkald med en som gerne ville bytte nogle våben da han sagde at jeg skulle bruge hjemmesiden mannco.store til at se værdien af mine items. jeg har brugt hjemmesiden en del gange før så jeg så ingen problemer der.
Da jeg skulle overføre tingene til hjemmesidens trade bots inventar kom jeg til at gøre det forkert så jeg skulle overføre nogle items tilbage til mit inventar og så tilbage til hjemmesiden. Da jeg prøvede at få tingene tilbage på hjemmesiden så frøs trade vinduet. så fik jeg et friend request fra botten som jeg var i gang med at trade med. Da jeg accepterede skrev botten at det var en mannco.store moderator der undrede sig over hvorfor jeg blev ved med at overføre ting frem og tilbage. den allerførste besked den sendte havde sikkerhedskoden fra den trade der blev frosset. Så forklarede jeg hvad problemet var og så fik jeg en ny trade fra en anden bot da i følge moderatoren var botten jeg tradede med før låst.
Dagen efter opdagede jeg at ingen af mine items var i mit mannco.store inventar og når jeg skrev til support spurgte de hvilken bot det var. så sendte jeg dem bottens profil link og så sagde de at det ikke var nogen af deres bots. At botten med moderatoren faktisk var en scammer der på en eller anden måde vidste at jeg hvad jeg lavede på det tidspunkt.
så der røg 200+$ af australiums, unusuals warpaints og cosmetics til en gut fra langtbortistan. først troede jeg at det var en API scam men så ved jeg ikke hvordan han fik fat sikkerhedskoden fra den originale trade. så nævnte en af mine venner at det sagtens kunne have været ham gutten jeg prøvede at trade med men han havde ikke min trade URL. er der andre måder jeg kunne være blevet snydt på? er der en måde jeg kan få mine elskede hatte tilbage?
mange hilsner og tak på forhånd
Simon
Svar fra rådgiver
Hej Simon,
Tak for din henvendelse og udførlige beskrivelse af forløbet. Det lyder som et kompliceret forløb, og først og fremmest kan jeg sagtens forstå, at du er blevet scammet, når timingen var så god med sikkerhedskoden, og man derfor selvfølgelig tænker, at det må være en rigtig bot, man skriver med.
Ud fra hvad jeg kan se, er mannco.store en fin hjemmeside at bruge, og du fortæller jo også selv, at du har brugt den før. Jeg tror derfor, at årsagen til svindlen skal findes et andet sted end dér. Dine tanker om API-scam kan godt være rigtige. Hvis jeg var dig, ville jeg tjekke, om der er en aktiv API-key på din konto, og om du kan genkende den. Hvis der er, ville jeg slette den for at være sikker. Hvis du har været logget ind på en falsk side på et tidspunkt, kan den være blevet aktiveret dér.
At logge ind med sin konto uden for Steam kan også have givet adgang til din konto. Hvis jeg var dig, ville jeg også logge ud på alle enheder, hvis der er én, du ikke med 100% sikkerhed kan bekræfte som din. Hvis nogen har adgang, kan de også have haft adgang til dine beskeder og dermed læst sikkerhedskoden, så de kunne skrive den til dig i den anden trade, der ikke var legit.
En sidste umiddelbar mulighed er, at du har delt din skærm med gerningspersonen på Discord, men jeg tænker, du selv havde overvejet dén mulighed, hvis det var. Nogle gange glemmer folk bare, at de sidder og deler deres skærm i et opkald, hvor man så kan komme til at give nogen indblik i noget, de ikke skal se.
Hvis han sendte dig linket til mannco, kan du også prøve at tjekke, om det er det rigtige link. Ofte ser vi folk, der bliver opfordret til at bruge fx cs.money, hvor man så sender et link til en falsk kopiside, hvor svindlen finder sted allerede i dét øjeblik, man logger ind uden at tjekke URL’en.
Og så til resten: det er virkelig ærgerligt, at du har mistet for $200 inventar, men jeg tror ikke, der er så meget at gøre. Du kan anmelde den falske bot-account til Steam, så den kan blive banned, men dét gør ikke, at du får dine ting tilbage. Her er eneste mulighed en politianmeldelse, og dér skal man jo overveje, om det er tiden værd. Du skriver selv, at det er en person fra udlandet, og det er bare enormt svært for politiet at pinpointe folk, hvis ikke der er oplysninger på dem. Og selv hvis man kunne finde vedkommende, vil det oftest være for ressourcekrævende en efterforskning til, at der bliver gjort mere ved det.
Det er dybt utilfredsstillende, at man ikke kan få retfærdighed, når man bliver udsat for svindel på dén måde, du har oplevet hger, men det bedste, man kan gøre, er desværre at passe ekstra godt på sig selv i fremtiden, så noget lignende ikke sker igen.
Du må endelig skrive en kommentar nedenfor, hvis der er andre oplysninger, der kan gøre mig klogere på forløbet, men uanset hvad kan jeg desværre ikke tilbyde en egentlig hjælp til at få det tabte tilbage.
Med venlig hilsen,
Emil fra scammed.dk
Kommentarer
Viser 1 kommentar
Simon Steam support har meddelt at de har trade banned den falske mannco bot. desuden er jeg 100% sikker på at ham jeg prøvede at bytte med er ham der stod bag eftersom han tilbød at betale mig for det jeg mistede. når jeg så sagde til ham at jeg ikke havde paypal så valgte han at ghoste mig. han havde sikkert tænkt sig at sende mig et eller andet link men gav så op. hvem ved? Det gode er at jeg ved hjælp af backpack.tf's item history tracker har fundet ud af hvor alle mine ting er havnet op henne. de er havnet op hos en masse traders og trade bots over hele kloden men jeg prøver lige nu at få/købe de ting tilbage som ikke kan erstattes anderledes. heldigvis er det kun en hat og et våben som var meget specielle. resten kan jeg bare købe nogle nye af så der er der ingen problemer.
Emil, ekspert Hej igen, Simon. Tak for din opdatering. Fedt, at du har anmeldt kontoen. Det lyder helt sikkert fishy, at han tilbyder at betale dig tilbage. Ud over at sende et link, kan det også bare være, han faktisk ville sende pengene og så lave chargeback i PayPal, så han fik dem tilbage. Hvad, hans formål skulle være med dét, er et godt spørgsmål. Det er dejligt at høre, at du har fundet en løsning, der fungerer for dig, hvor du kan få tingene tilbage. Selvom det er frustrerende at skulle købe sine egne ting tilbage, er det godt, at situationen ikke har gjort, at du helt har mistet lysten til at spille, og at du kan se en vej videre fra det. Du er velkommen til at kontakte hos igen i fremtiden, men det håber jeg selvfølgelig ikke, du får brug for. Vh Emil fra scammed.dk