Spørgsmål fra Asger, 45 år

Hej
Jeg er en far som har en meget ked af det pige på 10 år. Hun har lavet en trust trail med en Hollandsk pige. Hun gav hende sin bedste unicorn og så forlod pigen spillet. (Sådan har jeg forstået det.) Det påvirker min datter meget. Mit spørgsmål er om det er noget vi som forældrer kan hjælpe med. Kan vi skrive til “adopt me” og forklare? Eller skal vi bare sige at det er en lærerstreg for vores pige?

Svar fra rådgiver

Hej Asger,

Tak for dit spørgsmål. Øv for din datter, at hun har mistet sin bedste unicorn.

Det er helt naturligt, at oplevelsen påvirker din datter meget. Jeg forestiller mig, at der måske er flere aspekter i sagen, der påvirker hende: 1. Hun har mistet en genstand hun var glad for, 2. En anden har stjålet genstanden, 3. En hun stolede på har snydt hende, og 4. Hun har ikke fået det hun skulle have haft i den trade hun indgik.

Når andre har misbrugt ens tillid på den måde kan det ramme meget hårdt. Man kan føle sig dum, man kan skamme sig over det, man kan føle sig udnyttet, og man kan føle sig forurettet. Ofte det hele på én gang. Jeg tænker, at der er en rimelig sandsynlighed for, at din datter føler en, flere eller alle disse emotioner på én gang.

Så hvad kan I gøre som forældre? Jeg tænker, at det vigtigste er det I allerede gør: hjælper og støtter hende til at komme igennem det hun har oplevet. Det er opløftende at se, at I tager hende og hele situationen alvorligt. For selvom det er en virtuel genstand hun har mistet, så er tabet og det følelsesmæssige efterspil det samme, som hvis det var en fysisk genstand. Så I gør det helt rigtige og I gør det rigtig godt.

I forhold til at skrive til Adopt Me tænker jeg, at I sagtens kan kontakte dem, og fortælle dem hvad der er sket. Det kan I gøre her. Dog skal I være opmærksomme på, at det at skrive til dem ikke er nogen garanti for, at din datter får sin unicorn (eller det hun skulle have haft i traden) tilbage. Endvidere er det væsentligt for jer at vide, at Adopt Me og lignende spilfirmaer bliver kontaktet mange gange hver eneste dag af brugere, der har oplevet noget lignende det din datter har oplevet. Ikke for at sige, at I ikke skal kontakte dem, men mere for at sige, at det godt kan være, at I får et standardsvar og jeres henvendelse bliver en del af statistikken, men at der ikke sker mere end det.

En henvendelse til Adopt Me er heller en garanti for, at gerningspersonen bliver fanget. Rigtig mange oplever nemlig at blive snydt på samme måde som din datter blev, og desværre er gerningspersonen som oftest over alle digitale bjerge, og har slettet alle spor, inden offeret eller sitet kan nå at reagere.

Uanset om I vælger at kontakte Adopt Me eller ej, tænker jeg, at der er en god, omend dyr og ærgerlig, læring i det din datter har oplevet. Det er en god idé at benytte oplevelsen til at tage en snak med hende om, hvordan hun bedst muligt passer på sig selv i fremtiden, hvad hun skal være opmærksom på, når hun trader, og hvad hun kan gøre, hvis uheldet skulle være ude igen. Når I tager snakken er det vigtigt, at I holder den åbne, rummende, ikke-formanende tone. For husk på, at selv de mest garvede tradere også bliver snydt. Formår I at holde den gode og anerkendende tone er der større sandsynlighed for, at jeres datter vil komme til jer igen, hvis hun skulle opleve andre eller lignende udfordringer i fremtiden.

Jeg håber I kan bruge svaret og ønsker jer og jeres datter alt det bedste.

Mange hilsner,

Stine fra scammed.dk

Kommentarer

Viser 1 kommentar

lsvamj

2 uger siden

Skriv en kommentar ...