Spørgsmål fra Asger, 45 år

Hej
Jeg er en far som har en meget ked af det pige på 10 år. Hun har lavet en trust trail med en Hollandsk pige. Hun gav hende sin bedste unicorn og så forlod pigen spillet. (Sådan har jeg forstået det.) Det påvirker min datter meget. Mit spørgsmål er om det er noget vi som forældrer kan hjælpe med. Kan vi skrive til “adopt me” og forklare? Eller skal vi bare sige at det er en lærerstreg for vores pige?

Svar fra rådgiver

Hej Asger,

Tak for dit spørgsmål. Øv for din datter, at hun har mistet sin bedste unicorn.

Det er helt naturligt, at oplevelsen påvirker din datter meget. Jeg forestiller mig, at der måske er flere aspekter i sagen, der påvirker hende: 1. Hun har mistet en genstand hun var glad for, 2. En anden har stjålet genstanden, 3. En hun stolede på har snydt hende, og 4. Hun har ikke fået det hun skulle have haft i den trade hun indgik.

Når andre har misbrugt ens tillid på den måde kan det ramme meget hårdt. Man kan føle sig dum, man kan skamme sig over det, man kan føle sig udnyttet, og man kan føle sig forurettet. Ofte det hele på én gang. Jeg tænker, at der er en rimelig sandsynlighed for, at din datter føler en, flere eller alle disse emotioner på én gang.

Så hvad kan I gøre som forældre? Jeg tænker, at det vigtigste er det I allerede gør: hjælper og støtter hende til at komme igennem det hun har oplevet. Det er opløftende at se, at I tager hende og hele situationen alvorligt. For selvom det er en virtuel genstand hun har mistet, så er tabet og det følelsesmæssige efterspil det samme, som hvis det var en fysisk genstand. Så I gør det helt rigtige og I gør det rigtig godt.

I forhold til at skrive til Adopt Me tænker jeg, at I sagtens kan kontakte dem, og fortælle dem hvad der er sket. Det kan I gøre her. Dog skal I være opmærksomme på, at det at skrive til dem ikke er nogen garanti for, at din datter får sin unicorn (eller det hun skulle have haft i traden) tilbage. Endvidere er det væsentligt for jer at vide, at Adopt Me og lignende spilfirmaer bliver kontaktet mange gange hver eneste dag af brugere, der har oplevet noget lignende det din datter har oplevet. Ikke for at sige, at I ikke skal kontakte dem, men mere for at sige, at det godt kan være, at I får et standardsvar og jeres henvendelse bliver en del af statistikken, men at der ikke sker mere end det.

En henvendelse til Adopt Me er heller en garanti for, at gerningspersonen bliver fanget. Rigtig mange oplever nemlig at blive snydt på samme måde som din datter blev, og desværre er gerningspersonen som oftest over alle digitale bjerge, og har slettet alle spor, inden offeret eller sitet kan nå at reagere.

Uanset om I vælger at kontakte Adopt Me eller ej, tænker jeg, at der er en god, omend dyr og ærgerlig, læring i det din datter har oplevet. Det er en god idé at benytte oplevelsen til at tage en snak med hende om, hvordan hun bedst muligt passer på sig selv i fremtiden, hvad hun skal være opmærksom på, når hun trader, og hvad hun kan gøre, hvis uheldet skulle være ude igen. Når I tager snakken er det vigtigt, at I holder den åbne, rummende, ikke-formanende tone. For husk på, at selv de mest garvede tradere også bliver snydt. Formår I at holde den gode og anerkendende tone er der større sandsynlighed for, at jeres datter vil komme til jer igen, hvis hun skulle opleve andre eller lignende udfordringer i fremtiden.

Jeg håber I kan bruge svaret og ønsker jer og jeres datter alt det bedste.

Mange hilsner,

Stine fra scammed.dk

Kommentarer

Viser 12 kommentarer

Jeg satte min neon fly and ride bat dragon ind i en Trade men lige pludselig sagde den accept uden at jeg havde trykket på knappen. Og så fik jeg ingenting jeg er 11 år. Kan jeg nogensinde få min neon fly and ride bat dragon tilbage ? 😞

1 måned siden

Emil, ekspert Hej med dig. Jeg er rigtig ked af at høre, at du har mistet dit pet i Roblox. Det er en rigtig ærgerlig situation, og du er desværre ikke den eneste, der bliver snydt på dén her måde. Det bedste, du kan gøre er at gå ind og finde traden i din historik inde i din Toy Menu. Inde i din backpack, trykker du først her. Derefter kan du se og anmelde dine trades. Hverken Roblox eller dem, der laver Adopt Me!, tilbyder at give ting tilbage, så det bedste er at være forsigtig med, hvordan man handler i fremtiden, så man kan passe rigtig godt på sine ting. Uanset om man bliver lokket til at lave en handel, der ikke er så god, eller om man kommer til at trykke acceptér. Og der er nemlig mange, der gerne vil snyde, hvis de får muligheden for det. Hvis du har flere spørgsmål, må du endelig skrive en kommentar mere. Vh Emil fra scammed.dk

1 måned siden

Anonym Ja det gjorde jeg men den går ikke så langt tilbage ved virkelig ikke hvorfor. Hved i det?

1 måned siden

Emil, ekspert Hej igen. Det lyder mærkeligt, at du ikke kan se dine handler. Det er for svært at sige noget om, hvorfor den opfører sig sådan. Det er bedre, at du skriver direkte til dem, der har lavet Adopt Me og hører dem ad. Det kan du gøre ved at gå ind på dette link :) Vh Emil

1 måned siden

Jeg har også misted et pet i adopt me

2 måneder siden

Emil, ekspert Hej Anonym. Det er jeg ked af at høre. Hvordan mistede du det? Vh Emil fra scammed.dk

2 måneder siden

Og jeg er 10 år

1 år siden

Magnus Jeg har lige mistet 1000 kr ind i spillet inde i spillet inde i spillet PS ikke virkelig penge.

1 år siden

Emil, ekspert Hej Magnus. Mange tak for din kommentar. Jeg er ked af at høre, at du er blevet scammed. Ud fra din kommentar ved jeg ikke med 100% sikkerhed, hvad det er for en type scam, du er blevet udsat for, og hvilket spil det var i, så jeg vil give dig et overordnet råd til, hvordan man kontakter Roblox support og anmelder sådan noget. Det kan du gøre ved at gå ind på det her link. Der skal du vælge din fødselsdato eller logge ind, og så kan du udfylde dine oplysninger. Når du har gjort det, skal du vælge den platform, du spiller på, og under “Type of help category” kan du vælge “Moderation”. Så kommer der en ny menu frem, hvor du kan klikke på “I was Scammed”. Til sidst er der en tekstboks, hvor du kan forklare din situation, og så vil du modtage en email fra Roblox-support, når de har haft tid til at behandle sagen. Husk at skrive, hvilket spil du mistede tingene i, og hvad det var, du mistede, hvis du kan huske dét. Du er også velkommen til at skrive en kommentar mere herunder med nogle flere informationer, så jeg kan se, om der er andre råd, jeg kan give dig. Vi har også en SMS-rådgivning, du kan skrive til, hvis du hellere vil dét. Nummeret til rådgivningen kan du finde på forsiden 🙂 Vh Emil fra scammed.dk

1 år siden

Maya Stengaard Svendsen Maya øv

1 år siden

det er sønt for din datter

1 år siden

Det er søndt for din datter jeg har prøvet det samme med en af mine dyr og det er mega nederen men man kan gå ind på adopt me’s hjemeside og sige at man er blevet scammed :)

2 år siden

Gode

2 år siden

Aija Olsen Hej og er en 14 år. Pige. Jeg har opdaget at jeg har mistet alle mine godt ting i adopt me. Og jeg har fundet ud af hvem der har scammed mig. Og hans username er [brugernavn fjernet af scammed.dk]. Det var 30Dec 2020, men jeg har aldrig Trade med ham, han har selv taget mine ting er jeg sikker på. Så kan jeg få alle mine ting tilbage eller er det helt slut

2 år siden

Aija Olsen Hej. Jeg er en pige på 14. Jeg har opdagede at jeg har mistet alle mine gode ting i adopt me. Og jeg har fundet person der har scammed og hans username er [brugernavn fjernet af scammed.dk]. Jeg har også opdagede at nogle af du ting har jeg betalt for. Og jeg kan se at han har scammed mig 30 Dec 2020. Jeg ved at jeg aldrig har Trade med ham. Så kan jeg få mine ting tilbage eller er det slut

2 år siden

Emil, ekspert Hej Aija. Jeg er ked af at høre, at du er blevet scammet. Først og fremmest skal jeg sige, at jeg har valgt at fjerne brugernavnet på den person, der har scammet, så andre ikke kan chikanere vedkommende. Det er dog rigtig fint, at du har brugernavnet, fordi det kan du bruge i din henvendelse. Jeg vil nemlig anbefale, at du kontakter holdet bag Adopt Me, så de kan prøve at hjælpe dig. Du kan kontakte dem ved at skrive din mail ind via linket her, og så får du en email, du så skal klikke i for at komme videre. Der er ikke nogen garanti for, at du kan få dine ting tilbage, men det er helt sikkert din bedste mulighed lige nu. Det er vigtigt, at du fortæller dem de ting, du også skriver her. At du giver dem brugernavnet, fortæller hvornår det skete og siger, at du ikke har tradet med vedkommende. Jo flere oplysninger, du kan give dem, desto større er chancen for, at de kan give dig den hjælp, du har brug for. Nu hvor du ikke har tradet med vedkommende, kunne det godt lyde, som om du er blevet hacket, og derfor vil jeg også anbefale, at du lige starter med at ændre dit password på din konto. Hvis der er en person, der har din kode, kan han/hun jo bruge den til at scamme dig igen i fremtiden, hvis ikke du ændrer den. Jeg håber, det hjalp. Hvis du har flere spørgsmål, kan du skrive en kommentar herunder 🙂 Vh Emil fra scammed.dk

2 år siden

(Og jeg kunne ikke logge ind igen)

2 år siden

Ellen Hej jeg hedder Ellen og roblox loggede bare ud en dag så jeg ikke havde nogle af mine ting og jeg skulle starte forfra, jeg havde brugt mange penge på robux og så var de væk.. jeg blev meget ked af det og jeg ved i ikke kan gøre noget ved det men jeg har bare brug for at sige det

2 år siden

Ellen Jeg havde et favorit spil som hed bloxburg som kostede robux og jeg brugte flere hundrede på det spil

2 år siden

Stine, psykolog Hej Ellen, Øv, hvor ærgerligt for dig. Jeg kan godt forstå du bliver ked af det over det - det er da vildt frustrerende! Som du selv skriver, er der desværre ikke rigtig noget vi kan gøre ved selve det, at du har mistet dine ting. Det lyder som en underlig måde det er foregået på, og jeg tænker, om der måske kan være nogen, der har fået adgang til din konto, uden du har givet dem lov? Fx hvis der er nogen, der har fået fat i dit password, og på den måde har kunnet "smide dig ud" fra det device du plejer at logge på fra. Det lyder ikke super sandsynligt ud fra din beskrivelse af hvad der er sket, men det er den eneste forklaring jeg lige kan komme på. Desværre hjælper den dig ikke ret meget, for som du skriver, så får det ikke dine ting tilbage. Men noget af det vi kan hjælpe dig med, er at lytte til dig og støtte dig i den situation du er i. Scammed.dk tilbyder nemlig råd og vejledning om selve det tekniske omkring at være blevet snydt eller have mistet sine ting, men også om de tunge følelser man kan have bagefter. Derfor er det rigtig godt du skriver! Det er helt forståeligt, at du bliver ked af det over at miste dine ting - især når du har brugt meget tid og mange penge på at opbygge din verden og dit spil. Hvis du har brug for at snakke lidt mere om hvordan du har det eller om hvordan oplevelsen har været for dig er du altid velkommen til at skrive til os på sms'en. Nummeret er 22496825, og du er selvfølgelig helt anonym. Det vil sige, at det eneste vi kan se om dig er de ord du skriver i sms'en. Vi kan ikke se dit telefonnummer eller andet om dig. Du er selvfølgelig også altid velkommen til selv at skrive et brev her i vores brevkasse eller fortsætte med at kommentere på de andre spørgsmål. Vi er i hvert fald klar til at hjælpe og lytte :) Mange hilsner, Stine

2 år siden

Ellen Tak, det hjalp

2 år siden

Emilie laustrup hej jeg hedder Emilie laustrup jeg er blevet scamet for mit aller bedste pet en kenguro og nogen andrer pets da jeg hade gjort det så folod han spillet og nu hved jeg ikke hvad jeg skal gøre kh Emilie ps jeg blev meget ked af te :(

2 år siden

Emil, ekspert Hej Emilie. Jeg er ked af at høre, at du er blevet scammet for din kænguru. Det er aldrig sjovt at blive udsat for sådan noget, så jeg forstår virkelig godt, at du blev meget ked af det. Der er desværre ikke så meget, man kan gøre, når man er blevet snydt på den måde, du er. Det bedste, du kan gøre, er at lade være med at handle med folk i Adopt Me!, hvis du ikke kender dem i virkeligheden. Det lyder nemlig, som om du lavede det, der hedder en "trust trade", hvor du havde regnet med, at den anden person ville give dig nogle ting tilbage bagefter, men så forlod vedkommende spillet i stedet. Det er vigtigt, at man ikke stoler på folk på den måde, når man ikke kender dem. I fremtiden bør du kun lave handler, hvor alle ting bliver sendt frem og tilbage på én gang, så der ikke er en risiko for, at du bliver snydt. Hvis du har lyst til eller brug for at snakke mere, er du altid velkommen til at sende en SMS på 22496825, og så kommer du igennem til én af vores rådgivere :) Med venlig hilsen Emil fra scammed.dk

2 år siden

Skriv en kommentar ...