Spørgsmål fra Anonym, 40 år

Hej.
Har I nogle erfaringer med betaling via operapay som bruges af spiludbydere som dat.drop.com (som iøvrigt er ren svindel)? Min søn har formøblet +30.000 kr. på spil, og jeg fatter simpelthen ikke, hvordan det kan lade sig gøre, at en betalingsvirksomhed kan acceptere sådanne kunder. Men den er selvfølgelig registreret i Nigeria og spillesiden er russisk!!

Svar fra rådgiver

Hej med dig,

Øv, hvor bittert, at din søn har fået brugt så mange penge på spil. Men hvor er det godt at se, at du i stedet for at skælde ham ud vælger at fokusere på, hvordan det overhovedet kan lade sig gøre.

Jeg er helt enig med dig i, at det er grotesk, at betalingsvirksomheder kan acceptere mindreårige kunder. Desværre er det noget vi jævnligt ser – at børn og unge uforvarende kommer til at bruge en masse penge, og virksomheden i den anden ende blot sidder og indkasserer. Og problemet er, at man som forælder på én gang er fuldstændig fanget og fuldstændig magtesløs.

Havde virksomheden været registreret i Danmark ville den være underlagt dansk lovgivning, hvilket ville give jer nogle andre handlemuligheder rent juridisk. Men idet virksomheden er registreret i Nigeria er jeres handlemuligheder ret begrænsede. Jeg tror derfor desværre ikke der er det store at gøre, i forhold til at få pengene tilbage.

Lige præcis datdrop er en side, vi tit hører om i forbindelse med børn og unge, der bruger og mister mange penge eller skins. På siden kan man satse penge eller skins mod at få bedre og mere værdifulde skins, såkaldt skinbetting. Det er ren gambling og derfor noget, man skal være meget opmærksom på som forælder. Både fordi det for børn og unge er nemt at udvikle spilproblemer, men også fordi sider som den tit ikke holder, hvad de lover. Jeg kan dog læse i dit spørgsmål at du heldigvis er klar over, at det er en dårlig idé at besøge sider som datdrop.

Men selvom det er en rigtig ærgerlig situation, så er det en rigtig god mulighed for at tage en snak med din søn om, hvad man skal være opmærksom på når man handler online, hvilke sites og tjenester man skal være varsom med at anvende, og hvordan man bedst passer på sig selv, så man undgår at blive snydt og så man undgår uforvarende at bruge en masse af sine egne eller sine forældres penge.

Det er et stort beløb, og nogle rigtig ærgerlige penge at have mistet. Jeg forestiller mig, at din søn måske heller ikke er udpræget stolt af det han er kommet til at gøre. Derfor tænker jeg, at det både er vigtigt at du tager en snak med ham om do’s and dont’s ved onlinehandel, men også om hvordan han har det med det, der er sket. Det er vigtigt at du lytter til ham og rummer ham og hans følelser, og bruger den her oplevelse til at få en god snak om, hvordan han kan og skal gøre fremover. Selvom det er en hård måde at lære det på, så er der stadig en vigtig læring i det.

Jeg håber I får en rigtig god snak!

Mange hilsner,

Stine

Kommentarer

Viser 0 kommentar

Skriv en kommentar ...