I de fleste scams er det ret nemt at gennemskue, hvad der er foregået. Måske er man blevet API-scammet, fordi man tidligere har været logget ind på en falsk hjemmeside med sin Steam-konto. Eller måske har man mistet sit kæledyr, fordi man kom til at lave en risikabel trade i Roblox. Uanset hvad er de fleste ofre klar over, hvad der er sket, når uheldet er ude. Sådan er det ikke helt med tredjemandsscam – også kendt som 3. mandsscam – og dét kan du blive meget klogere på her.
Kort fortalt betyder tredjemandsscam, at der er mindst tre involverede personer. Der er Sælgeren (P1), som bliver kontaktet, fordi han har et skin, en konto eller noget andet til salg, og han aftaler at lave en handel. Personen, han skriver med, er Gerningspersonen (P2), og det er ham, der tjener penge på handlen. Dét, der gør tredjemandsscam særligt er, at der også er en tredje person, nemlig Offeret (P3).
Hvor kommer Offeret ind i billedet?
Når Sælgeren og Gerningspersonen har aftalt, at Sælgeren sender sin vare til Gerningspersonen, efter han har modtaget betalingen, bliver Offeret kontaktet. Sideløbende med handlen har Gerningspersonen nemlig bildt Offeret ind, at de skal til at handle for samme beløb. Når Offeret så er klar til at sende pengene, videregiver Gerningspersonen Sælgerens nummer, der så får pengene. I Sælgerens øjne har han modtaget sine penge, og derfor sender han glædeligt varen afsted til Gerningspersonen.
Tilbage står så Offeret, der har sendt pengene, og som herefter bliver blokeret alle vegne. Offeret vil ofte skrive til Sælgeren og forlange pengene tilbage, men det er altså ikke sådan, man bør gøre. Dét kan du læse mere om længere nede.
Hvad siger lovgivningen?
Lovgivningen på området er noget af dét, der forvirrer mest. Der er nemlig to forskellige paragraffer i spil, og hvordan du skal anmelde afhænger af, om du er Sælger (P1) eller Offer (P3).
Hvis du er Sælger, er du blevet udsat for bedrageri efter Straffelovens §279, der lyder, at “For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig uberettiget vinding bestemmer en anden til en handling, hvorved der påføres nogen et formuetab.”
Paragraffen er lidt omskrevet her, men det betyder, at du som Sælger er blevet misbrugt af Gerningpersonen til at tage del i, at nogen har mistet et skin, en konto eller penge, uden du var klar over det. Derfor er det også “Svindel ved salg eller bytte af vare eller ydelse”, du skal anmelde situationen som, og det kan du gøre via linket lige her. Det er rigtig vigtigt, at du anmelder. Hvis Offeret vælger at anmelde dig, beskytter din anmeldelse dig nemlig. Det bliver lidt teknisk, men civilretten vil vente med at afgøre sigtelsen mod dig, før din straffesag mod Gerningspersonen er afgjort.
Hvis du er Offer, er du derimod blevet udsat for bedrageri efter Straffelovens §276, der lyder, at “For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig uberettiget vinding ved dens tilegnelse.”
Det er dén paragraf, man næsten altid henviser til i forbindelse med tyveri, og derfor er anmeldelsen endnu mere lige til. I stedet for at anmelde et salg, skal du altså som offer anmelde som “Svindel ved køb af vare eller ydelse”, og det kan du gøre lige her.
Hvordan undgår du det?
Det allerbedste råd til at undgå tredjemandsscams er at sikre, at du kun har kontakt med én person, når du handler. Hvis du skal sælge noget, og du skriver med en person via Facebook, der hedder Lasse, men du modtager penge via MobilePay fra én, der hedder Peter, bør du altså stoppe op og overveje, om det kan være et tegn på, at du er ved at blive en del af et scam.
Samtidig bør du være særligt forsigtig, når du køber, hvis den samme Peter beder dig om at sende pengene, men du kan se på MobilePay, at modtageren hedder noget andet. En god idé kan være at skrive i beskeden, hvad du betaler for. Dét kan i nogle situationer gøre Sælgeren opmærksom på, at han har modtaget penge fra Offeret og altså ikke bør sende sin vare til Gerningspersonen.
Tredjemandsscam er svært at overskue, og hvis du er fanget i en ubehagelig situation, kan du altid skrive til os i vores anonyme SMS-rådgivning på 22 49 68 25 eller henvende dig i brevkassen.
Hvad synes du om vores artikel?
Skrevet af Emil fra scammed.dk
Emil har hjulpet hundredvis af ofre for scams igennem flere år og har erfaring med skinhandler og scams inden for mange forskellige spil. Han rådgiver i vores SMS-tjeneste og i brevkassen.