Hvad gør jeg?

Det kan være til stor frustation at være blevet scammed. Her fortæller vi, hvad du som forælder skal være opmærksom på, hvis du vil anmelde det, så du er forberedt bedst muligt.

Klik her for at komme direkte ind på politiets hjemmeside hvor du kan anmelde modparten. Når du anmelder noget til politiet, skal du have dit Nem-ID klar.

Kortlæg hændelsen

Det altid godt at skabe sig et overblik af situationen. Skriv ned i detaljer hvad der skete, så hverken dit barn eller I glemmer hændelsen. Anskaf dokumentation om svindlen. Med dokumentation står i stærkere i en eventuel retssag. Det kan være billeddokumentation, SMS’er, chatbeskeder, kontaktoplysninger mv.

Hvad skal jeg have parat?

Når du er kommet hertil, er der nogle vigtige informationer, som du skal have klar.

Hvad har dit barn købt?

Det kan eksempelvis være model, farve eller andre oplysninger der er kendetegnet ved skinnet.

Oplysninger om modparten

Her skal du have oplysninger om modpartens bruger-id, profil/konto, adresse, telefonnumre eller e-mail klar.

Kan du dokumentere at du har betalt for varen?

Her det en rigtig god idé at have skærmbilleder af din overførelse fra fx. MobilePay eller en kontooverførelse via netbank. Eller måske en fysisk adresse, hvis du har betalt kontant.

Dokumentation af jeres kommunikation

Det kan være skærmbilleder af chatsamtaler, SMS’er eller e-mails.

Husk at have dit barns Nem-ID parat.

Hvad sker der når jeg har anmeldt det til politiet?

Du modtager først og fremmest en kvittering i din e-Boks fra politiet om at du har anmeldt scammed. Hvis din anmeldelse er mangelfuld vil politiet kontakte dig.

Skrevet af Johan fra Scammed.dk

Johan er Scammed.dks pædagogiske rådgiver. Han arbejder med at forstå digitaliseringens, herunder gaming og skins, indflydelse på vores samfund og unges liv.