Hvad er Fortnite?

Fortnite er et skyde- og byggespil, hvor man spiller imod op til 99 andre spillere i en arena, der gradvist bliver mindre, mens spillet skrider frem.

Spillet er designet med udgangspunkt i, at det skal være let tilgængeligt og sjovt for spillere i alle aldre. Spillet er gratis, men indeholder et væld af mikrotransaktioner. Disse mikrotransaktioner gør det muligt at købe nye skins til ens avatar (figur/karakter) for rigtige penge.

Hvor gammel skal man være for at spille Fortnite?

Spillet er aldersmærket til 12 år og opefter, da spillet indeholder vold og uhyggelige elementer. Men med spillets farverige og næsten tegneserieagtige grafik er der dog ingen blod, hvilket reducerer graden af visuel vold. Spillet kan spilles i flere formater, fra Battle Royale – det gængse game-mode, til creative-mode, hvor spilleren kan skabe brugergenereret indhold, ligesom i spillet Roblox. Aldersmærkninger skal dog altid ses som et forslag snarere end en reel retningslinje, der skal følges til punkt og prikke.

Det virtuelle venskab

I Fortnite er det muligt at interagere med andre mennesker, både venner og fremmede, gennem tekst og tale på platformen. Dog er det kun muligt at interagere med mennesker på ens venneliste eller dem, man er endt i gruppe med.

Dette element understøtter samarbejde, udarbejdelse af strategier og hyggesnak, men det kan også være et rum for potentiel ubehagelig kommunikation og scams. Derfor er det altid en god idé, at du snakker med dit barn om, hvem de kommunikerer med, når de spiller.

fortnite screenshot

Hør Emil fortælle om Fortnite

Hvorfor er Fortnite populært?

Der er mange bud på, hvorfor Fortnite blev en international succes blandt børn, unge og til dels også voksne. Herunder kan du blive klogere på nogle af Fortnites funktioner, som kan være med til at give dig indsigt i, hvorfor dit barn er så vild med spillet.

Den sociale dimension

Selvom Fortnite er et skydespil, hvor det blandt andet handler om at bekæmpe andre spillere på banen, så har spillet også en stor social dimension, da man kan spille i hold på to (duos), tre (trios) eller fire (squad), hvilket man typisk gør med venner, enten fra ens lokalmiljø eller nogen, man har mødt igennem spillet.

Med muligheden for at købe og optjene point til at samle nye seje skins til sin avatar, understøtter spillet en masse sjov gennem interaktion med både venner og fjender.
En verden i konstant udvikling
Fortnite er en spiloplevelse, der konstant udvikler sig. Spillets hovedmode, Battle Royale, forandrer sig hver sæson, hvor verden bliver opdateret med nye elementer. Alt fra nye våben og skins, til nye objekter og eksperimenterende game-modes der løbende bliver tilføjet for at holde spillet spændende.

Et mix af universer

Fortnite samarbejder med alverdens universer fra filmindustrien, herunder Marvel, DC, Star Wars, LEGO og mange andre. Derfor har Fortnite flere forskellige skins, som er baseret på figurer fra et univers, der i forvejen er kendt.

En platform for kreativitet

Spillet har et game-mode kaldet ‘Creative-mode’, som er en måde hvor spillere kan bygge deres eget indhold og deres egne verdener. Med andre ord, kan man skabe sit eget brugergenererede indhold.

I nogle tilfælde bliver det brugergenererede indhold næsten lige så populært som de konventionelle game-modes i Battle Royale. Ligesom spillet Minecraft, understøtter Fortnites creative-mode en form for udfoldelse i spillet, som appellerer til mange unge, og som er et vigtigt element for at holde spiluniverset i udvikling.

Hvordan trader man i Fortnite?

Fortnite udmærker sig, når det kommer til at handle. Mange andre spil tilbyder nemlig brugerne, at de kan handle alt fra kostumer og udsmykninger til våben eller andre virtuelle genstande – men det gør Fortnite ikke.

Der er ikke nogen funktion, der tilbyder at sende eller modtage enkelte genstande, og hvad gør man så? Man køber, bytter og sælger en hel konto i stedet. Hvis en spiller rigtig gerne vil have fingrene i et bestemt kostume, man ikke længere kan få i spillet, kan vedkommende finde en Facebook-gruppe, der sælger en konto med kostumet på.

Dét foregår som regel ved, at man sender nogle penge til sælgeren over f.eks. MobilePay, hvorefter man modtager brugernavn og adgangskode til kontoen. Ofte er dén mailkonto, profilen er oprettet med, også en del af handlen.

Dette er en metode, vi stærkt fraråder, da mange bliver udsat for Fortnite Account Scams. At trade med hele kontoer er nemlig enormt risikofyldt på denne platform.

fortnite sausage skin

Hvordan foregår scams i Fortnite?

Vi hører fra mange børn og unge, at de har købt en Fortnite-konto, men at de ikke har fået mailkontoen med i handlen, hvilket gør dem meget udsatte for et Fortnite scam.

I dén situation er der nemlig ikke noget, der står i vejen for, at sælgeren til enhver tid kan gå ind, trykke på “glemt kodeord” og nulstille kontoen og tage den tilbage. Derfor er der også mange, der er begyndt at kræve mailkontoen med – men selv med mailkontoen er man ikke sikker.

Mange spiludviklere, herunder Epic Games der står bag Fortnite, har gode procedurer for at hjælpe en konto tilbage i hænderne på rette ejermand, hvis man henvender sig i deres kundeservice. Det er rigtig godt, når vi hjælper børn og unge, der har fået hacket både bruger- og mailkonto, men det stiller købere af Fortnite-konti rigtig dårligt.

Det handler om tillid til sælgeren, og dén tillid kan blive brudt mange dage, uger eller måneder efter salget. Når uheldet så er ude, bliver mange snydt “dobbelt”, fordi de sidenhen har tilføjet deres eget kreditkort på kontoen og købt flere skins, som de også mister. Af den simple grund anbefaler vi, at man selv går ind og køber det skin, man ønsker sig i itemshoppen, så man kan undgå denne type scam i Fortnite. Er det et udgået skin fra en tidligere sæson, kan man være heldig at det dukker op igen, når der er Remix Season, hvilket der er med jævne mellemrum.

Hvad synes du om vores artikel?

Skrevet af Emil fra Scammed.dk

Emil har hjulpet hundredvis af ofre for scams igennem flere år og har erfaring med skinhandler og scams inden for mange forskellige spil. Han rådgiver i vores SMS-tjeneste og i brevkassen.